Sähköauton latauspiste kotipihaan


Sähköautot ja lataushybridit yleistyvät kovaa vauhtia ja silloin tulee usein ajankohtaiseksi hankkia myös kotipihaan latausmahdollisuus. Olemme koonneet tähän juttuun keskeiset seikat, jotka huomioimalla pääsee hommassa liikkeelle.

Ensimmäiseksi on selvitettävä oman talon pääsulakekoko ja onko sulaketaulussa vielä tilaa lisäyksille. Yleisesti ottaen lataushybridit eivät vie yhtä paljon virtaa kuin täyssähköautot, joten sekin täytyy miettiä, minkälaiseen lataustarpeeseen on tarpeen varautua. Jos automalli on jo tiedossa, niin tehon tarve selviää auton tiedoista ja yleensä latausyksikössä on myös mahdollisuus valita teholuokka.

 

Omakotitaloissa latauspisteen lisääminen on useimmiten suht helppoa. Tavanomaisesti omakotitaloissa on 3*25A pääsulake. Nykyään isommissa taloissa käytetään jo melko yleisesti pääsulakekokoa 3*35A, jossa on varauduttu muun muassa sähköautojen lataustarpeeseen.

Jos autopaikan läheisyydestä sattuu jo löytymään voimavirtapistorasia (3-vaihevirta), löytyy markkinoilta latausyksiköitä, jonka voi kytkeä siihen suoraan.

Teholtaan 11 kW (3*16A) on yleisesti hyvä latauspiste, joka vaatii että talossa on 3-vaihevirta (omakotitaloissa ja uudemmissa taloissa lähtökohtaisesti on). Keskuksessa pitää olla tilaa eli vapaita sulakepaikkoja lisätä syöttö tai sellainen pitää lisätä ja samalla vikavirtasuoja.

 

Etenkin silloin, kun talossa on 25A pääsulakkeet, käytetään virranrajoitinta estämään sulakkeiden paukkuminen. Eli jos sähkösauna on päällä ja uunissa pata porisemassa, niin autoa ei voi enää samanaikaisesti täydellä teholla ladata. Virranrajoitin tekee automaattisesti tällaisessa tilanteessa rajoituksen autolatauspisteeseen, eikä anna enempää virtaa kuin mitä sulakkeet kestää. Usein lataaminen ajoitetaankin yöaikaan, jolloin ei yleensä sähköä käytetä kotona muihin toimintoihin niin aktiivisesti. Sulakekoosta riippumatta virranrajoitin, jonka saa myös langattomana, on fiksu ratkaisu, jos syystä tai toisesta on paljon yhtäaikaista sähkökulutusta. Eipähän tarvitse miettiä, pitääkö auton latauspiuha käydä irrottamassa ennen kuin saunan laittaa päälle.

 

Myös 1-vaiheiseen virtaan on mahdollista kytkeä laturi, jolloin latausteho tietysti jää pienemmäksi. Tämä tilanne voi olla esim. vanhemmassa omakotitalossa, jossa on jo käytetty "kaikki sulakkeet".

 

Uudiskohteissa kannattaa tehdä varaus latausyksikölle, joka kaapeloidaan valmiiksi, mutta itse latausasema jätetään asentamatta. Kustannus on rakennusvaiheessa pieni. Keskus pitää valita sen mukaan, että se riittää lataukselle.

 

 

Rivi- ja paritaloissa, taloyhtiöissä: asukkaan tulee ensin selvittää taloyhtiön kanta latauspisteen lisäämiseen. Etenkin vanhemmissa taloissa on huomioitava pääsulakkeiden kapasiteetin riittävyys.

Jos asunnolla on oma mittarikeskus, niin yleensä latauspisteen lisääminen on ok, silloin teho rajoitetaan sen mukaan mihin asunnon oman keskuksen teho riittää. Voi myös olla tilanne, että on järkevämpää rakentaa taloyhtiölle pari yhteiskäyttöistä latauspistettä eikä jokaiselle omaa. Jos omassa taloyhtiössäsi ei ole latauspisteistä vielä puhuttu, niin se alkaa olla ajankohtaista! On hyvä sopia pelisäännöistä etukäteen, jolloin kaikille asukkaille on selvää, miten toimia.

 

Paljonko sähköauton latauspisteen asennus maksaa? Asennus tarvikkeineen maksaa omakotitalossa noin 400-500 euroa, riippuen etäisyydestä sähkökeskukselta latauspisteelle. Tämän lisäksi tulee latauspisteen hinta, joka on tyypillisesti 500-800 euroa. 

 

Lisätietoja löytyy esimerkiksi oheisesta artikkelista https://stek.fi/energiatehokkuutta-sahkolla/sahkoautoilu . Latauspisteen asentajan on oltava sähköalan ammattilainen, jolla on urakointiluvat ja vakuutukset kunnossa. 


Meiltä Ekastralta saat myös nämä palvelut ja ammattilaisemme osaavat neuvoa oikeanlaisen ratkaisun valinnassa!

 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rakkaudesta räntäsateeseen

Odottavan aika on pitkä

Onnistuneen remontin TOP3