Sähköauton latauspiste kotipihaan
Omakotitaloissa latauspisteen lisääminen on useimmiten suht helppoa. Tavanomaisesti
omakotitaloissa on 3*25A pääsulake. Nykyään isommissa taloissa käytetään jo
melko yleisesti pääsulakekokoa 3*35A, jossa on varauduttu muun muassa
sähköautojen lataustarpeeseen.
Jos autopaikan läheisyydestä sattuu jo löytymään
voimavirtapistorasia (3-vaihevirta), löytyy markkinoilta latausyksiköitä, jonka
voi kytkeä siihen suoraan.
Teholtaan 11 kW (3*16A) on yleisesti hyvä latauspiste,
joka vaatii että talossa on 3-vaihevirta (omakotitaloissa ja uudemmissa
taloissa lähtökohtaisesti on). Keskuksessa pitää olla tilaa eli vapaita
sulakepaikkoja lisätä syöttö tai sellainen pitää lisätä ja samalla
vikavirtasuoja.
Etenkin silloin, kun talossa on 25A pääsulakkeet,
käytetään virranrajoitinta estämään sulakkeiden paukkuminen. Eli jos sähkösauna
on päällä ja uunissa pata porisemassa, niin autoa ei voi enää samanaikaisesti
täydellä teholla ladata. Virranrajoitin tekee automaattisesti tällaisessa
tilanteessa rajoituksen autolatauspisteeseen, eikä anna enempää virtaa kuin
mitä sulakkeet kestää. Usein lataaminen ajoitetaankin yöaikaan, jolloin ei
yleensä sähköä käytetä kotona muihin toimintoihin niin aktiivisesti.
Sulakekoosta riippumatta virranrajoitin, jonka saa myös langattomana, on fiksu
ratkaisu, jos syystä tai toisesta on paljon yhtäaikaista sähkökulutusta.
Eipähän tarvitse miettiä, pitääkö auton latauspiuha käydä irrottamassa ennen
kuin saunan laittaa päälle.
Myös 1-vaiheiseen virtaan on mahdollista kytkeä laturi,
jolloin latausteho tietysti jää pienemmäksi. Tämä tilanne voi olla esim.
vanhemmassa omakotitalossa, jossa on jo käytetty "kaikki sulakkeet".
Uudiskohteissa kannattaa tehdä varaus latausyksikölle,
joka kaapeloidaan valmiiksi, mutta itse latausasema jätetään asentamatta.
Kustannus on rakennusvaiheessa pieni. Keskus pitää valita sen mukaan, että se
riittää lataukselle.
Rivi- ja paritaloissa, taloyhtiöissä: asukkaan tulee ensin selvittää taloyhtiön kanta latauspisteen lisäämiseen.
Etenkin vanhemmissa taloissa on huomioitava pääsulakkeiden kapasiteetin
riittävyys.
Jos asunnolla on oma mittarikeskus, niin yleensä
latauspisteen lisääminen on ok, silloin teho rajoitetaan sen mukaan mihin
asunnon oman keskuksen teho riittää. Voi myös olla tilanne, että on järkevämpää
rakentaa taloyhtiölle pari yhteiskäyttöistä latauspistettä eikä jokaiselle
omaa. Jos omassa taloyhtiössäsi ei ole latauspisteistä vielä puhuttu, niin se
alkaa olla ajankohtaista! On hyvä sopia pelisäännöistä etukäteen, jolloin
kaikille asukkaille on selvää, miten toimia.
Paljonko sähköauton latauspisteen asennus maksaa? Asennus
tarvikkeineen maksaa omakotitalossa noin 400-500 euroa, riippuen etäisyydestä
sähkökeskukselta latauspisteelle. Tämän lisäksi tulee latauspisteen hinta, joka
on tyypillisesti 500-800 euroa.
Lisätietoja löytyy esimerkiksi oheisesta artikkelista https://stek.fi/energiatehokkuutta-sahkolla/sahkoautoilu . Latauspisteen asentajan on oltava sähköalan ammattilainen, jolla on urakointiluvat ja vakuutukset kunnossa.
Kommentit
Lähetä kommentti